Strefa czasowa: UTC [ DST ]





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 470 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 43, 44, 45, 46, 47
  Drukuj

Re: Petrzask samochody osobowe i wyczynowe w skali 1/43
Autor Wiadomość
PostNapisane: 6 sty 2019, o 23:47 
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a):18 lis 2013, o 12:35
Posty:505
Skąd: Rzeszów
Imię: Mirek
Całkiem sympatyczna ta Mazda, ale pokazanie samego modelu bez opisu byłoby jak pokazanie pudełka z "Herpa exlusive" bez zawartości :-). Dzięki Przemo za niestrudzone krzewienie wiedzy wyścigowo-rajdowej wśród gawiedzi :-).


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  

Re: Petrzask samochody osobowe i wyczynowe w skali 1/43
PostNapisane: 7 sty 2019, o 20:42 
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a):5 wrz 2012, o 19:30
Posty:7394
Lokalizacja: Polska
Skąd: Kutno
Imię: Maciej
Fajne te "rodzinne" fotki wyścigowych modeli. Trochę ich uzbierałeś i co najważniejsze, o każdym możesz opowiedzieć ciekawą historyjkę. Podziwiam i jednocześnie gratuluję.

_________________
BMW - Radość z jazdy
Pozdrawiam - Maciek


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  

Re: Petrzask samochody osobowe i wyczynowe w skali 1/43
PostNapisane: 7 kwi 2019, o 07:43 
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a):5 wrz 2012, o 10:00
Posty:4134
Skąd: Dobre Miasto
Imię: Przemysław Marcin
Witam Kolegów. Po ostatnich prezentacjach dotyczących współczesnych pojazdów wyścigowych dziś zapraszam na mały skok w przeszłość do mojego ulubionego roku 1991 i do początku lat 90ych wogóle. Naszym dzisiejszym bohaterem będzie wyjątkowy prototyp wyścigowy wobec którego nie wahałbym się użyć słowa "kultowy". No może nie u nas, ale w krajach gdzie znajomość tematyki wyścigów endurance jest wysoka, taki status oryginał pokazanego poniżej modelu napewno posiada. Peugeot 905 o którym mowa został zaprezentowany w roku 1990 ale prace konstrukcyjne nad jego powstaniem toczyły się już od około 1988r. Koncern PSA po wycofaniu się z rajdów na poziomie grupy B szukał nowego wyzwania którym okazały się Mistrzostwa Świata Samochodów Sportowych jak też należący do nich najważniejszy wyścig tej kategorii czyli 24h Le Mans. Okazją ku temu były zmiany regulaminowe które miały obowiązywać od 1991r w ramach którch pojemność skokową silników ograniczono do 3,5l jak też zakazano stosowania turbo czyli praktycznie ujednolicono je z F1. Ale nowy silnik V10 to nie wszystko, dlatego Peugeot zdecydował się zastosować się nowatorski monocoque z włókna węglowego opracowany przez lotniczego producenta Dassault Breguet który także odpowiadał za aerodynamike projektu. Zaprojektowany przez inżynierów lotniczych samochód charakteryzował się bardzo futurystyczną jak na tamte czasy sylwetką przy której prototypy grupy C z lat 80-ych momentalnie zaczęły trącać myszką ( i zostały przezwane "dinozaurami"). Z tego chyba powodu nowy Peugeot szybko zyskał wśród kibiców przydomek Eurocopter nawiązujący do śmigłowca bojowego. Do dziś zresztą 905ka mocno się nie zestarzała i myślę że gdyby ją pokazać komuś kto nie znał wcześniej tego auta to mało która z takich osób odgadłby że ma do czynienia z 30 letnim pojazdem. Początki jego kariery jednak były ciężkie-auto cierpiało na szereg chorób wieku dziecięcego które skutkowały nieukończeniami wyścigów. Także aerodynamika wymagała dopracowania co zaskutkowało powstaniem wersji B (z dodatkowym spoilerem i zmienionym tylnym skrzydłem) jak też EVO z gruntownie już przebudowanym całym przodem auta. W lotnictwie mawia się że jak coś ładnie wygląda to i dobrze lata. Podobnie było z Peugeotem 905 który po dopracowaniu i wspomnianych modyfikacjach dwukrotnie- w latach 1992 i 1993 wygrał 24h Le Mans a także w latach 1991-1992 wygrał 7 eliminacji WSC (w sumie 9 wyścigów z 17 w jakich wystartował). W sezonie 1992 zdobył dla Peugeota tytuł mistrzowski zarówno w klasyfikacji producentów jak i kierowców. (Yannick Dalmas). Dla mnie w pamięci jednak najbardziej utkwiła pierwotna wersja 905 i taki model zdecydowałem się nabyć. Pokazna poniżej miniatura odzwierciedla chassis # EV14 które nie ma na swoim koncie żadnej wygranej w wyścigu jednak zapisała się w historii zdobywając pole position w Le Mans 91' . A ja tą edycję wyścigu bardzo lubię gdyż była pierwszą z której transmisję oglądałem live by Eurosport, a poza tym to wszystko działo się prawie dokładnie w moją 18stkę. A jak być może wiecie po sobie, życie często najlepiej smakuje kiedy ma się lat -naście, dlatego też sentyment do tej wersji 905 zawsze będę miał największy. ;)
246. Peugeot 905 P.Alliot/M.Baldi/J-P.Jabouille 24h LeMans 1991 (Spark 1:43)


Załączniki:
1.jpg
1.jpg [ 38.85 KiB | Przeglądane 1456 razy ]
IMG_20190403_160825.jpg
IMG_20190403_160825.jpg [ 1.27 MiB | Przeglądane 1456 razy ]
IMG_20190403_160443.jpg
IMG_20190403_160443.jpg [ 1.12 MiB | Przeglądane 1456 razy ]
IMG_20190403_160552.jpg
IMG_20190403_160552.jpg [ 1.02 MiB | Przeglądane 1456 razy ]
IMG_20190403_160637.jpg
IMG_20190403_160637.jpg [ 1.22 MiB | Przeglądane 1456 razy ]
IMG_20190403_160728.jpg
IMG_20190403_160728.jpg [ 1.02 MiB | Przeglądane 1456 razy ]
3.jpg
3.jpg [ 82.15 KiB | Przeglądane 1456 razy ]

_________________
Pozdrawiam!
Obrazek
Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  

Re: Petrzask samochody osobowe i wyczynowe w skali 1/43
PostNapisane: 7 kwi 2019, o 09:41 
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a):4 wrz 2012, o 20:24
Posty:7059
Lokalizacja: Polska
Skąd: Wlkp
Imię: Konrad
Mam nadziej ,że takie felietony będą pojawiać się częściej, miło było poczytać.

_________________
Ordnung muss sein...
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  

Re: Petrzask samochody osobowe i wyczynowe w skali 1/43
PostNapisane: 7 kwi 2019, o 22:20 
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a):5 wrz 2012, o 19:30
Posty:7394
Lokalizacja: Polska
Skąd: Kutno
Imię: Maciej
Świetny opis, ja zwykle u Ciebie. Miniaturka także rewelacyjnie odwzorowana. Podoba mi się, a całość prezentacji na wielki plus. Częściej poproszę o takie opowiastki.

_________________
BMW - Radość z jazdy
Pozdrawiam - Maciek


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  

Re: Petrzask samochody osobowe i wyczynowe w skali 1/43
PostNapisane: 1 maja 2019, o 07:50 
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a):18 lis 2013, o 12:35
Posty:505
Skąd: Rzeszów
Imię: Mirek
Piękny opis i epicki pojazd... Szkoda że nie wpisał się w historię zwycięstwami, ale jednak jest już to pojazd kultowy. Przemo, miód na moje stare oczy :-). Dzięki.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  

Re: Petrzask samochody osobowe i wyczynowe w skali 1/43
PostNapisane: 19 maja 2019, o 07:46 
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a):5 wrz 2012, o 10:00
Posty:4134
Skąd: Dobre Miasto
Imię: Przemysław Marcin
Witam Kolegów.
Przyznaję Wam uczciwie że ciężko mi się zebrać ostatnio do kolejnych prezentacji w skali 1/43 gdyż niejaka Pani Wena mnie chyba opuściła a pióro czy raczej klawiatura zrobiła się pewnie z tego właśnie powodu ciężka jak nigdy wcześniej. A łatwość pisania w przypadku naszego dziesiejszego bohatera była by napewno przydatna bo jego losy (i pochodzenie narodowe)są nieco pokręcone.

Enso CLM 01/1 to prototyp klasy LMP który przyszedł na świat w roku 2014. Na początku ukrywał się jednak pod zacną nazwą Lotus T129, bo ten producent aut sportowych finansował pierwotnie program LMP prowadzony przez Rumuna Colina Kollesa (tak naprawdę Calina Calesnica) . Bardzo szybko jednak pełnego wsparcia ze strony Lotusa zabrakło a samochód zaczął startować w rumuńsko-austriackim już zespole ByKolles jako Lotus CLM by następnie stać się poprostu CLM-em. Skonstruowany przez Petera Whita prototyp sportowy przeznaczony do udziału w mistrzostwach świata WEC pierwotnie miał być napędzany wolnossącym silnikiem V8 od Audi, jednak z jakiegoś powodu do tego nie doszło i doraźnie trzeba go było wyposażyć w silnik 2,0Turbo od specjalistycznego producenta AER. Zmiana ta nastąpiła jednak zbyt blisko terminu 24h Le Mans przez co auto nie osiągnęło gotowości na najważniejszy wyścig sezonu debiutując dopiero pod koniec roku na torze w Austin. Potem jeszcze udało się wystartować w Bahrainie i Fuji ale auto prześladowały choroby wieku dziecięcego. W sezonie 2015 zespołowi ByKolles udało się już wystartować we wszystkich eliminacjach WEC w których najwyższy wynik jaki udało się osiągnąć to 8 miejsca w Austin i na Fuji. Auto cały czas było jednak bardzo podatne na awarie, zwłaszcza hydrauliki z której częste wycieki powodowały pożary. Na sezon 2016 Bykolles starał się dopracować wadliwe elementy jak też przygotował znany w aerodymice nadwozia na wzór prototypu Audi. Szczeście jednak wciąż było w kratkę, wielu wyścigów nie udało się ukończyć ale na torze Spa CLM osiągnął spory sukces zajmując 6 miejsce w generalce. Niestety zabrakło szczęscia w najważnieszym 24h LeMans które zakończyło się ponownie w płomieniach.

Na sezon 2017 nastąpiła kolejna zmiana w ByKollesie, silnik AER został zastąpiony przez jednostkę V6 Turbo od Nissana, i choć wydawało się że będzie lepiej to znaczącej poprawy wciąż nie było a najlepszym wynikiem było ponownie 6 miejsce w Spa. W tym roku CLM zapisał się także w historii polskiego sportu motorowego bowiem testy w nim odbył Robert Kubica który miał się ścigać nim w Le Mans co jednak ostatecznie nie doszło do skutku. Start w LeMans rokował nadzieję na przełamanie złej passy, CLM był po kwalifikacjach na szóstym polu startowym a w chwilę po starcie przebił się nawet na 4 miejsce, jednak rumuńska klątwa znów dała znać o sobie w postaci przebitej już na pierwszym okrążeniu opony oraz jazdy na kapciu skutkującej uszkodzeniem zawieszenia. Sezon 2018 był jednak najlepszym jak dotychczas w karierze CLM-a bo wyścig w Spa zakończył się na 4 miejscu, a na Fuji udało się wywalczyć 5 miejsce (LeMans znów nie udało się ukończyć). I kiedy wydawało się że samochód w końcu osiąga swą techniczną dojrzałość ByKolles wszedł w spór z Nissanem któremu podobno zalegał z płatnościami co zakończyło się końcem współpracy.

W bieżącym roku CLM-a napędza silnik Gibson V8 co jest swego rodzaju ewenementem żeby jedno auto (bo CLM istanieje wciąż w jednym, tym samym egzemplarzu) napędzał już 3 typ jednostki napędowej. Czym to się zakończy, zobaczymy obserwując relacje z wyścigów WEC czy LM 2019, a to co zobaczymy będzie być może motywem na kolejny zakup do kolekcji i związaną z nim prezentację. ;)

247. CLM Enso P1/01-Nissan D.Kraihamer/O.Webb/M.Bonanomi 24h LeMans 2017 (Spark 1:43)


Załączniki:
byKOLLES-racing-WEC-24h-Le-Mans-2017-019.jpg
byKOLLES-racing-WEC-24h-Le-Mans-2017-019.jpg [ 158.5 KiB | Przeglądane 1090 razy ]
IMG_20190403_162535.jpg
IMG_20190403_162535.jpg [ 1.46 MiB | Przeglądane 1090 razy ]
IMG_20190403_162557.jpg
IMG_20190403_162557.jpg [ 1.23 MiB | Przeglądane 1090 razy ]
IMG_20190403_162744 (1).jpg
IMG_20190403_162744 (1).jpg [ 1.45 MiB | Przeglądane 1090 razy ]
IMG_20190403_162634.jpg
IMG_20190403_162634.jpg [ 1.11 MiB | Przeglądane 1090 razy ]
IMG_20190403_162717 (2).jpg
IMG_20190403_162717 (2).jpg [ 1.24 MiB | Przeglądane 1090 razy ]
byKOLLES-racing-WEC-test-le-mans-2017-014.jpg
byKOLLES-racing-WEC-test-le-mans-2017-014.jpg [ 180.09 KiB | Przeglądane 1090 razy ]

_________________
Pozdrawiam!
Obrazek
Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  

Re: Petrzask samochody osobowe i wyczynowe w skali 1/43
PostNapisane: 19 maja 2019, o 13:44 
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a):4 wrz 2012, o 20:24
Posty:7059
Lokalizacja: Polska
Skąd: Wlkp
Imię: Konrad
Przemku niech wena będzie z tobą.

_________________
Ordnung muss sein...
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  

Re: Petrzask samochody osobowe i wyczynowe w skali 1/43
PostNapisane: 20 maja 2019, o 21:56 
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a):5 wrz 2012, o 19:30
Posty:7394
Lokalizacja: Polska
Skąd: Kutno
Imię: Maciej
Kapitalne są te Sparkowe miniaturki, a i opis historii modelu rewelacyjny. Miło się czyta takie informacje.

_________________
BMW - Radość z jazdy
Pozdrawiam - Maciek


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  

Re: Petrzask samochody osobowe i wyczynowe w skali 1/43
PostNapisane: 9 sie 2019, o 17:00 
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a):14 wrz 2012, o 19:57
Posty:472
Lokalizacja: Irlandia
Skąd: Dublin
Imię: Mikołaj
Zycze weny jako ze to moj ulubiony topic wszechczasow ;)


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  

Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 470 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 43, 44, 45, 46, 47

Strefa czasowa: UTC [ DST ]


  Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Style by web designer custom , optymalizacja seo pozycjonowanie stron pozycjonowanie
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL